DSB skruer op for wi-fi-hastigheden i regionaltog
DSB slukker for wi-fi i S-togene efter nytår, og det betyder, at allerede efter nytår kan de rejsende se frem til bedre wi-fi-netværk i disse tog, fortæller direktøren.
De rejsende benytter ikke wi-fi-netværket i S-togene i særligt stor grad. Derfor slukker DSB snart for det.
Når 2019 bliver til 2020, vil det ikke længere være muligt for rejsende at tilgå wi-fi-netværket i S-togene i hovedstadsområdet.
DSB har på grund af et for lavt dataforbrug blandt kunderne således taget en beslutning om at slukke for wi-fi-netværket i S-togene. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.
Ifølge Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB, var der lige godt 1000 kunder, som dagligt loggede på S-togenes wi-fi-netværk i november.
Det er under en procent af de omkring 350.000 kunder, som dagligt rejser med S-togene.
- Langt de fleste af vores kunder benytter i dag deres egne mobile enheder i S-togene.
- Mange har i dag mobilabonnementer med ubegrænset forbrug og har derfor ikke behov for at logge på andre netværk for at spare data, og samtidig er rigtig mange rejser på S-togsnettet så korte, at det bare er lettest at blive på sin egen mobile enhed, siger Aske Wieth-Knudsen.
Han fortæller, at de økonomiske ressourcer, som bliver frigjort fra ikke længere at investere i og drive S-togenes wi-fi-netværk, blandt andet kommer nettet i fjern- og regionaltogene til gode.
Allerede efter nytår kan de rejsende se frem til bedre wi-fi-netværk i disse tog, fortæller direktøren.
Det hænger sammen med, at DSB i løbet af i år har investeret en del penge i at forbedre nettet i de tog, som kommer ud i områder, hvor dækningen ikke altid er den bedste.
- Det er de lidt længere rejser, der kommer ud i mere tyndt befolkede dele af landet, hvor wi-fi giver bedre mening.
- Derfor har vi prioriteret midler på vores fjern- og regionaltog, fortæller Aske Wieth-Knudsen.
DSB etablerede wi-fi-netværk i S-togene i 2012. I september 2013 toppede antallet af brugere, da 15.500 personer valgte at logge på dagligt.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version